Friday, November 23, 2012

Cara Atasi Ruam Lampin



Selamat petang

Kalau mak-mak yang ada anak kecik nie mesti akan menghadapi masalah macam aku nie jugak...

Masalah yang bikin stress..bila dah stress macam biasa la susu pun merundum gak pengeluarannya...


Masalah utama : RUAM LAMPIN

Apa itu ruam lampin???

Ruam lampin adalah perkara biasa bagi bayi, terutama sekali apabila mereka antara sembilan hingga 12 bulan. Jadi, anda sebagai ibubapa berkemungkinan pada satu masa, membuka lampin bayi anda dan berhadapan dengan punggungnya yang radang merah. Ia boleh berlaku tak kira samada anda menggunakan lampin yang boleh dibasuh atau lampin pakai buang.

Read more: http://www.babycenter.com.my/malay/baby/health/ruam-lampin/#ixzz2D1XabqVI
 Ruam lampin adalah perkara biasa bagi bayi, terutama sekali apabila mereka antara 9 hingga 12 bulan. Jadi, anda sebagai ibubapa berkemungkinan pada satu masa, membuka lampin bayi anda dan berhadapan dengan punggungnya yang radang merah. Ia boleh berlaku tak kira samada anda menggunakan lampin yang boleh dibasuh atau lampin pakai buang. 


Nak baca lanjut g sini ye BABY CENTER


Nie la masalah yang aku hadapi dengan Hadif...masa abangnya dulu kalau jadi macam nie, letak jer krim doktor terus elok..Ini dah jumpa doktor pakar kanak2..sapu krim sampai abis dan terpaksa beli lagi kat Farmasi pun tak elok-elok jugak masalah ruam lampinnya...pakai 2 3 hari krim tu elok kejap pastu jadi balik...huhuhu


Nie sepatutnya tak dipanggil ruam lampin tapi kena panggi RUAM PAMPERS....hehehehe


Bila pakai pampers jer jadi macam nie..anak moden mana pakai kain lampin lagi..ye dak???

Pampers kegemaran dari abang membawa ke adik biasa la kalau bukan DRYPERS...


Aku suka drypers nie coz kalau beli mesti dapat hadiah2 percuma...sekali bila drypers tukar patern baru terus masalah ruam lampin timbul...


Mula-mula aku ingatkan sebab aku lambat tukar pampers...sekali bila aku kerap tukar pun tetap gak masalah yang sama berlaku...


Mula la rasa nak hantuk kepala kat dinding nie...gggrgrgrgrgrr.....


 Bila baca artikel kat babycenter atas tue, ruam2 nie biasa berlaku kat bayi berusia 9 bulan - 12 bulan..Memang pun masa dia usia tue, masa tu la ruam lampin nie menjadi-jadi..


Kesian sangat, naik merah2 celah kangkang dan sekitar bebird dia...bila nak cuci kencing dan air besar mesti dia menangis sekuat hati....sakit tue...


Last kali baru aku teringat yg kakak aku, anak dia pun ada masalah yg sama jugak...Dia cakap sebelum nie dia pakai cream pureen...tak sesuai..lepas tue dia tukar pampers kepada jenama PET PET baru la ok...


Sebenarnya aku pun ada try cream pureen gak..sama la kes..tak sesuai...sebenarnya tak nak bergantung kat ubat doktor sangat so aku ambik keputusan untuk tukar kepada PET PET juga...tak agak2 sekali beli terus pek besar...alhamdulillah ruam lampin dah elok..tak de lagi masalah merah-merah


DRYPERS yang sebeban kat rumah tue terpaksa la jual murah kat kengkawan..so sekarang terpaksa la plak borong PET PET...

Kalau pihak drypers baca nie jangan la kondem aku plak..aku memang sayang nak tukar ke jenama lain..tapi bontot anak aku tak boleh terima drypers nak buat macam mana....cinta terpaksa beralih arah la


Bagi korang yang hadapi masalah ruam lampin kat baby korang..aku cadangkan cuba korang tukar-tukar jenama pampers....jangan jadi macam aku, sekali beli terus angkut pek besar...mujur la sesuai...


Memula try pek kecik dulu bila tengok masalah ruam dah elok...baru borong yang besar....kita sebagai mak bapak nie kena berani mencuba untuk tukar-tukar jenama pampers nie...kalau tak bergantung jer la kat ubat doktor tue...


Ada baby sesuai ngan pampers yang mahal jer ada plak yang murah pun ok...so terpulang la kat korang untuk berikan yang terbaik untuk anak...

10 comments:

  1. budak2 ni dulu takde lah pulak masalah ruam lampin, tapi mmg pakai pet pet lah, sebab dulu ada satu ketika, drypers mahal betul, pastu nipis, pakai kejap nak kena tukar

    tapi la ni sebab dah besar, guna mamipoko je untuk malam, sebab lg untung kan

    ReplyDelete
  2. masih setia dgn drypers.. sbb mak dia suka dengan kualiti & harga drypers.. & x de masalah ruam lampin. Kalau ada pn terus letak bedak Agnesia.. sekejab je hilang.dulu guna cream jugak tp mcm x berapa effect.. skrg nak tukar diaper je letak bedak agnesia tu dulu. Alhamdulillah x kena ruam lampin lg

    ReplyDelete
  3. oo..boleh jadi sbb itu ya..? dulu2 ingatkan sbb dia kerap lenjun lama sgt dlm pampers..

    ReplyDelete
  4. nice info kak. anak buah saya duk kena ruma je. hehe. mungkin kulit dia sensitip gak

    ReplyDelete
  5. YANTY PUN PAKAI PET PET JERK...TAK DER LA ANAK DRYPERS KE HUFGIES KE...UIHHH PET..PET PUN OK ...

    ReplyDelete
  6. asya msa kecik dulu pakai huggies n mamypoko... lps tu dah bsr sket tuko pd drypers... n skarang dh x pakai pampers..pakai pon mlm..
    dulu sebelum pakai pampers lya selalu sapu ubat kat celah kankang + bontogt asya.. u elak ruam.

    ReplyDelete
  7. Salam Puan-Puan boleh cuba krim ini yg sumber kimia.

    Salam semua. Saya ada hasilkan krim yang telah terbukti berkesan untuk ruam lampin. Disapu terasa sejuk saja, hilang rasa gatal-gatal, pedih yang tidak menyenangkan dan tidak melia atau menanah. Ia disapu ke bahagian ruam secara nipis saja seperti pakai bedak sejuk. Sangat bagus terutama selepas mandikan budak. Ia dapat percepat menghilangkan ruam dan menghindar dari ruam baru terjadi.
    Untuk mandian sebagai mencuci kulit badan dan pencegahan, sabun Mutiara Bumi telah dikeluarkan juga.

    Hubungi saya untuk mencubanya. Jenama Krim Mutiara Bumi (berat ¬100gm) , harganya cuma 12.00 saja dan Sabun Mutiara (berat ¬100gm) harganya RM6.00 saja. Kos pos laju RM6.00 1ke4 kotak (semua <500gm). Cubalah satu dan baik simpan 1 di rumah untuk rawatan ruam lampin dan sakit2 kulit yang lain sebagai rawatan awal. Untuk pesanan sila hubungi..Hj Man 0134389413..T kaseh

    ReplyDelete
  8. Salam,anak saya skrng umur setahun..ni dh nk dkt 2 minggu dia kene ruam lampin sampai berkilat dn menggerutu bontot dia...ksian tgk dia asyik masukkn tgn dlm pampers garu gatal sgt..dh mcm2 ubat doktor ngan farmasi bg dia pakai..sampai mandi pn xbersabun...pn xde kesan...ank sya pn pakai drypers xtukar lg..dulu time kakak2 dia pakai xde masalah pn..ni time sikecik ni pulak bermasalah..rasanye mgkn kene tukar gak la..ramai yg suggest pakai petpet...

    ReplyDelete

  9. Bagi merawat ruam lampin, ada satu petua yang boleh kita amalkan. Untuk pengetahuan semua, ruam lampin disebabkan oleh alahan kulit kepada keasidan air kencing atau bahan-bahan yang terkandung di dalam pamper. Untuk mengelak masalah ini, bayi tidak galakkan memakai pampers, sebaliknya pemakaian lampin kain sangat dialu-alukan kerana ia tidak mengandungi sebarang bahan kimia. Lampin kain yang telah basah, sebelum dicuci kita bolehlah meneutralkan asid yang terkandung di dalam lampin kain dengan merendamkannya di dalam air cuka yang telah di cairkan selama 5-10 minit sebelum dibasuh. Insya Allah kesannya lebih efektif.

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah! Terima kasih atas perkongsian. saya try ubat kampung pakai bedak ruam bayi powder memang berkesan untuk anak saya yg ada ekzema (Psoriasis)

    Penawar Psoriasis, Ruam Bayi Dan Semua Jenis Penyakit Kulit

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...