Wednesday, September 18, 2013

Ikan Patin Gulai Tempoyak



Selamat tengahari...


Menu nie first time dalam sejarah hidup aku buat tau....makan pun aku tak suka tapi disebabkan en suami tue suka benar la makan...terpaksa la tahan nafas masa memasak...


Disebabkan en suami nie terlalu fanatik ngan Patin Masak Tempoyak, gigih la kitorang anak beranak g Pahang semata-mata nak penuhi kehendak tekak dia...


Apakan daya menu dicari x dapat...maklum la kali nie g rumah mak teh, mak teh masakkan nasi beriani johor...so menu patin x de la...Makanya kita beli jer la ikan Patin fresh dari sana...tapi dah siap siang la..


Belinya sekor jer...cukup la untuk buat lepas ngidam tekak dia....Ikan dah kejung dalam peti ais dah 2 hari, isterinya plak x reti masak dan x pernah seumur hidup masak menu tue..Sebelum ikan tue jadi mangsa cik tong, harus la gigih malam tadi selongkar semua buku resepi....mujur la ada juga resepi yg sama macam mak teh buat...


Aku bab2 hirup kuah tempoyak tue kureng sikit tapi ikan patinnya aku makan la plak, kuah tolak tepi...tak boleh masuk la kat tekak nie tempoyak2...tapi durian, aku la hantunya....pelikkan...hantu durian x makan tempoyak...hehehe...kita makan durian fresh jer...



 Ikan Patin Gulai Tempoyak

Resepi Ikan Patin Gulai Tempoyak
(Sumber : Buku Citarasa Keluarga)


Bahan :
1 ekor ikan patin sederhana besar (nak hilangkan bau ikan sungai nie, cuci ngan asam jawa)
4 sudu besar tempoyak
5 cawan air
20 biji cili padi (dikisar halus)
1 inci kunyit hidup (dikisar halus)
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji timun tua (dibelah kecil)
2 batang serai (dititik)
3 tangkai daun kesum
Garam, gula dan serbuk perasa secukupnya

 Cara membuat :
1. Masukkan air ke dalam periuk, masukkan tempoyak, cili dan kunyit yang telah dikisar. Kacau rata sebelum diletakkan ke atas dapur.
2. Setelah mendidih masukkan serai, daun kesum.
3. Kemudian, masukkan ikan patin, garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.
4. Apabila secukup rasa dan kuah agak pekat, angkat dan hidangkan.


 Nota : resepi nie aku dah olah sikit, sebenarnya nama resepi nie "Ikan Senangin Gulai Tempoyak"...tapi disebabkan aku guna ikan patin aku tukar la namanya. Lepas nie nak kurangkan sikit tempoyak tue sebab aku x suka bau tempoyak yang kuat.


Posing sekali lagi..

Hancur sikit ikan patin aku tue, sebab resepi asalnya suruh masukkan ikan awal, sementara nak tunggu timun lembut, ikan pun dah hampir hancur...kuah pun x sempat pekat...huhuhu


Jangan risau resepi atas tue aku dah edit ikut kesesuaian klu nak masak akan datang...kompem ikan patin x hancur lagi...


Komen en suami...SEDAP...WHOA....terbaik....

Kita buat kena ikut anak tekak penggemarnya..so klu dia dah kata sedap maknanya lulus la ye....


Psssttt...aku dah rasa makanan nie memang terbaik wooo....tetiba jer jadi penggemar ikan patin tempoyak plak...hehhee......mesti cuba sedap tau....bertambah2 aku makan nasi pagi tadi...hehehe

6 comments:

  1. kite suke ikan patin masak asam...kalau tempoyak nie kureng skit..;D

    ReplyDelete
  2. akk suka giler ikan patin masak tempoyak ni sis..hahaha..kantin sek akk sellau buat tau..

    ReplyDelete
  3. Air tgn isteri mmg sedap wpun pertama kali cuba resepi...sure lepas nih asben mama hadif mesti suh masak lagi hehehhe...tgk pun selera nih heheheh tp Umi Qi pun x makan tempoyak lah lalink...

    ReplyDelete
  4. lin tak makan ikan patin dan tempoyak. ihihih so tak terliur pun... :P
    pandai tau kayrul ni masak. macam2 dia msuk kat blog

    ReplyDelete
  5. favorite ni! kalau makan boleh bertambah2 nasi...hehe

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...