Friday, April 08, 2011

Penang (24/03/2011 - Khamis)



Nie adalah catatan merepek merapu aku pasal citer aku balik kampung..dah lama siot tak balik kampung...lepas rasa puasa tahun lepas, baru kini aku jejakkan kaki kat sana...tuntutan kerja la...mujur tak disumpah jadi batu lagi....hahahahahha


Kali nie balik memang untung la sikit coz ayah aku datang KL maka jimat duit aku nak balik sana...hhehehehehehe
Bertolak lebih kurang pukul 5.30 petang. Malam kul 9.30 baru sampai. Ikut tue boleh lagi cepat sampai, apakan daya banyak sangat hentian yang melambai-lambai suruh kitorang berhenti...
Aku paling suka berhenti kat R&R Bukit Gantang, Perak..R&R paling cantik la aku rasa dia punya view. Kat Sg Perak pun cantik gak. Kalau kat Tapah tue dah selalu sangat, ramai plak orang...rimas tul la..


Sempat lagi la mentedarah durian kat situ. Kan sekarang kat sana tengah musim. Lama betul la aku tak makan raja buah nie. Nikmat tak terkata la. Photographer tegar yang tak makan durian tue pun jadi suka bila aku bagi sikit rasa. Testing la kononnya. Dulu pernah bagi dia tak nak. Sekali dah rasa secoit, ambik ko satu ulas dia usung ke hulu ke hilir makan. 


Kalau kat rumah aku, dulu Tuan Tanah kureng la sikit nak makan buah nie. Macam-macam la alasan dia bagi. Disebabkan bini dia hantu durian, akhirnya berjaya la aku meracun dia untuk join sekaki jadi penggemar durian. Lagi nikmat makan kalau tak abis, simpan dalam peti ais bagi sejuk, rasa dah macam makan aiskrim durian la..

kredit to mr google
Siapa yang tak makan durian nie, aku rasa bukan rakyat malaysia sejati la....hahahhahahahaha


Kalau korang yang tak suka tue, cuba korang try seulas, confirm lepas tue akan abis satu biji. Ada yang tak suka makan sebab bau durian nie. Kekadang aku pun pening gak bau dia dan boleh kasi badan panas. Berpeluh tak hingat la. Susah nak tido malam.

Cuba korang amalkan petua yang aku amalkan turun temurun dari mak ayah aku. Lepas makan durian tue, korang jangan buang dulu kulit durian, korang tuang air kat tempat lekuk isi tue, pastu selawat dan minum. Masalah dah selesai. Panas badan pun berkurang. 


Kalau perjalanan jauh, tiba-tiba nampak plak durian memanggil2 kat tepi jalan, terliurkan????. Beli jer, simpan kat bonet keta. Pastikan korang letak sekali roti gardenia dalam bonet tue sekali. Taburkan roti tue sekeping-sekeping kat area durian tue. Kurang la sikit bau durian tue.


Nantikan sambungan citer bergambar aku kat sana plak esok...hahahhaha

Perahan Otak : Tali Barut Comey

7 comments:

  1. haha entri pasal durian? best best! entri saya dulu gak ade ckp pasal durian.
    http://sorarasyido27.blogspot.com/2011/04/korang-mengidam-durian.html

    ReplyDelete
  2. hmmm.. Yana tak bape minat sgt.. tapi mkn , mkn jugak... hehehe..

    ReplyDelete
  3. bestnya durian..lama tak makan, sebab selalu beli dapat yg tak elok..kena tipuuuuu.

    ReplyDelete
  4. cik ayin : memang sorga la dapat makan durin erk

    ReplyDelete
  5. Sora Rasyido : kalau citer pasal durian nie...bau empat lima entri nie...hahahhaha

    ReplyDelete
  6. saya YANA : tak minat pun boleh makan gak erk....hehehhehe

    ReplyDelete
  7. Ina : kena pandai pilih kot....nasib la kalau dapat yg elok

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...