Saturday, August 08, 2015

KEK BATIK COKLAT LELEH



Hari nie kawan2 sekolah dulu buat reunion..konsep harus la POTLUCK..taknak menyusahkan kawan2 yg sudi sponsor rumah untuk buat tempat perjumpaan...eh last jumpa masa tu hadif pun belum setahun kot..sekarang dah nak masuk 4 tahun..


Itu pun x semua jumpa..bayangkan la rupa masing2 nanti macam mana...ada yg masih maintain slim melim lagi ke..aku memang dah kelaut pun...ngeri tengok badan sendiri time raya nie...huhuhu


Puasa turun berat, raya naik plak berkilo2..pitam penimbang kat umah aku tu


Bangun awal pagi gigih search internet nak buat menu apa...yg penting aku malas nak bawa menu berat2..yg penting harus la senang nak buat...sedap ke tak sedap belakang citer...Kek nie aku ada buat tambahan sikit kat coklat cip dan tukar nama bg senang ingat..hehehehe


First time cuba nak buat KEK BATIK COKLAT LELEH




Resepi asal : dari kak Ida Shahida (resepi ringkas) Kek Batik Double Chocolate

Bahan : 
250gm Buttercup
1 tin susu pekat
1 cawan serbuk koko van houten
1 bungkus biskut marie (patahkan 4 jer)
1/2 cawan coklat cip
Coklat rice dan coklat cip untuk hiasan


Cara2 :
1. Panaskan kuali dengan api kecil dan masukkan buttercup hingga cair.
2. Bila dah cair butter, masukkan susu pekat dan gaul sebati.
3. Kemudian masukkan serbuk koko dan gaul sebati hingga mendidih.
4. Asingkan kepada 2 bahagian.
5. Masukkan biskut marie dan gaul sebati hingga keseluruhan biskut diselaputi coklat dan masukkan setengah cawan coklat cip.
6. Tutup api dan masukkan adunan ke dalam bekas dan tekan kek batik hingga padat.
7. Akhir sekali, tuangkan lebihan coklat yang telah diasingkan dan taburkan coklat rice dan coklat cip.



Eh memang sedap pun...dulu masa bujang dulu aku pernah buat gak tapi yg aku peliknya naper kek batik dulu masin...huhuhu

Yang nie memang TERBAIK punya rasa tue...topping atas tue yg buat selera bertambah2...

Yang penting bahan pun x guna banyak dan senang...Selamat Mencuba...

3 comments:

  1. Melting nengok toping nyer kayrul...hehee...seronok kan dapat gather dgn kawan lama...

    ReplyDelete
  2. aduhai..gambar yg dah potong takde kay? kihkihkih

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...