Thursday, September 17, 2015

Apam Pisang Gebu



Sebelum nie aku ada post pasal Trio Food Steamer kan...sekarang harus la share resepi best bila first time pecah darakan....ingat pengantin baru je pecah dara...Trio Food Steamer pun pecah dara tau...hahhaaha



Resepi Apam Pisang
Sumber : Facebook - Resepi Ringkas (Resepi Sedap Air Tangan Ibu)

Bahan-Bahan :

1 cawan pisang yang dah dilecek (pisang berangan - aku guna pisang yg beli kat tesco jer..x hingat plak)
2 cawan tepung gandum (rata cawan)
2 biji telur gred B (gred A pun boleh)
1/2 cawan gula pasir (guna gula perang pun boleh)
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan minyak masak (boleh juga guna minyak jagung)
1 sdt baking soda
1/2 sdt baking powder
Sedikit garam

Cara-caranya :

Satukan semua bahan...kacau sebati dan peram 30 minit dalam bekas tertutup.
Panaskan kukusan hingga air mendidih...Sapukan minyak pada acuan dan masukkan adunan 3/4 acuan.
Kukus 15 minit guna api sederhana (jika suka apam yang merekah boleh guna api besar.

Nota :
Klu korang dah ada Trio Food Steamer, tak perlu didihkan air, masukkan acuan dalam steamer dan terus set 15 minit...Cukup 15 minit memang gebu2 apam pisang yang sedap.


Gebu dan lembut lagi apam pisang nie...klu ada apa2 majlis memang sesuai sgt buat apam pisang nie..cepat masak dan paling penting sedap...



6 comments:

  1. Cantik hasilnya kak. Arisha memang suka sangat menu2 yg berasaskan pisang. :)

    ReplyDelete
  2. wei! ko pon mmg pandai kan masak masak ni! suka betul aku.

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap dan mudah nak sediakan..
    Singgah dari blogwalking emas putih....

    ReplyDelete
  4. Salam. Nak tanya kalo guna 2 tray utk kukus apam, air dari tray atas akan menitik ke dlm acuan apam yg di tray bawah? Tk kak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pasti la plak sebab saya selalu kukus guna satu try jer..steamer saya jenis besar so sekali kukus dapat kuantiti byk..hihihi

      Delete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...