Wednesday, June 29, 2016

Puding Karamel Tanpa Telur - Mudah dan Sedap



Selamat berpuasa..tinggal seminggu je lagi nak berpuasa...kita puasa, blog pun terjoin sekaki puasa update gak...hihihi

Kali nie nak share resepi yang aku rasa semua orang suka buat dan makan. Puding Karamel...
Aku buat versi tanpa telur..

Aku bab2 makanan kena letak telur nie aku kureng suka sgt..klu buat kek coklat pun aku suka buat versi xde telur gak..lagi sedap dan x muak bila makan.

Puding karamel nie pun x muak makan dan paling penting x bau telur...hihihi
Dan paling penting lagi mudah dan sedap...



Resepi Puding Karamel Tanpa Telur
Bahan A (Karamel) :
3sb gula
2sb air
- masak atas api kecil hingga keperangan. lepas tu terus tuang dalam acuan.

Bahan B (Puding) :
1 pek sebuk agar-agar (10g)
4 cawan air
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair
2sb tepung kastard
1sk esen vanilla

Cara-cara :
- Satukan semua bahan B.
- Kacau selalu jangan bagi adunan bergentel.
- Bila adunan dah mendidih & nampak sedikit pekat, tutup api.
- Tapis dan tuang dalam loyang berisi karamel tadi.
- Sejukkan sekejap dan masukkan dalam peti sejuk 2-3 jam dah boleh makan.


Zoom dekat2 terus rasa nak ngap skrin nie...sedapnya klu dapat makan lagi....

6 comments:

  1. lama dah tak buat puding karamel ni...makan sejuk2 sedap ni

    ReplyDelete
  2. eh xyah kukus or bakar? senang gila! oke boleh try mggu ni...haha macehh kayrul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 yana...kita nie klu boleh malas nak kluarkan pengukus tu...klu boleh semua nak resepi yg senang2 je..hihihi

      Delete
  3. Replies
    1. aah x yah kukus...lepas masak terus tuang dalam acuan

      Delete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...