Thursday, June 16, 2011

MASALAH SELEPAS BERSALIN DAN CARA MENGURANGKANNYA



Petang-petang nie nak kasi maklumat la sikit kat korang yang baru lepas bersalin nie. Maklumat nie pun aku dapat dari pembacaan aku hari nie. Rajin betul la curi tulang baca surat khabar...hehehhehe


Kredit to Berita Harian (Khamis - 16 Jun 2011)


MASALAH SELEPAS BERSALIN DAN CARA MENGURANGKANNYA


Susah Kencing :

Bengkak dan calar pada tisu sekitar ruang faraj dan pundi kencing kadang-kadang boleh menyebabkan anda sukar kencing selepas melahirkan.

Cuba buat senaman faraj semasa kencing dan letakkan tuala wanita yang suam atau sejuk pada faraj untuk kurangkan bengkak, Sukar kencing berlaku tidak lama kerana ia hilang selepas beberapa hari.


Buasir :

Sekiranya anda merasa sesuatu keluar daripada dubur dan sakit setiap kali buang air besar, anda mungkin mengalami buasir. Buasir terjadi akibat tekanan yang tinggi semasa meneran menyebabkan salur darah sekitar dubur menjadi kembang.

Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, gunaka tuala wanita bersama diletak pada bahagian dubur. Sekiranya sakit keterlaluan sila berjumpa doktor.


Sembelit :

Amalkan memakan sayuran dan makanan berserat tinggi semasa pantang dan minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.


Sakit Payudara :

Selepas beberapa hari bersalin, payudara akan dipenuhi susu dengan banyaknya dan payudara anda akan mula sakit, berat dan bengkak. Rasa tidak selesa pada payudara selalunya berakhir sebaik bayi anda mula pandai menghisap susu.

Guna tuala sejuk atau suam pada buah dada bagi mengurangkan sakit.


Rambut Gugur :

Semasa hamil, kadar pengguguran rambut menjadi kurang disebabkan hormon daripada uri yang menghalang keguguran rambut. Sesetengah wanita pula mungkin mendapati rambut tumbut lebih lebat dari biasa. Namun selepas bersalin rambut anda akan luruh 2 kali ganda lebih kerap dari biasa disebabkan rambut yang tumbuh berlebihan tadi.

Makan makanan berzat dan elak daripada mengering atau mewarnakan rambut secara keterlaluan.


Perubahan Warna Kulit :

Anda mungkin perasan ada bintik-bintik merak pada kulit muka dan leher selepas melahirkan, jangan bimbang kerana ia sebenarnya disebabkan oleh saluran darah kecil yang pecah semasa proses meneran. Bintik ini akan hilang selepas seminggu.

Kesan regangan pada perut pula tidak akan hilang dengan mudah. Ia akan menjadi hitam kepada putih selepas beberapa bulan. Perubahan kulit lain seperti jaluran hitam di tengah perut akan hilang beransur-ansur.


Perut Buncit dan Berangin :

Sejurus melahirkan, fizikal anda akan masih kelihatan bulat kerana usus mengandungi angin berlebihan. Keadaan ini hanya sementara kerana cecair badan dan lebihan lemak yang terkumpul sepanjang kehamilan akan hilang.


Pemeriksaan Selepas Pantang :

Selepas 6 minggu, doktor akan memeriksa keadaan faraj dan rahim untuk pastikan sistem peranakan pulih 100 peratus. 



Harap makluman nie akan berguna untuk dikongsi dengan semua pembaca kat sini la. Ilmu yang dibaca untuk dikongsi bersama baru la bermanfaat.


Esok aku sambung pulak dengan makanan berpantang ye


Perahan Otak : Tali Barut Comey



5 comments:

  1. masa pantang ni adalah tmpoh kritikal..mmg kena jaga betul2 kalo nk sihat smpai ke tua kan

    ReplyDelete
  2. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    اسلام عليكم

    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Jom Terjah entry terbaru ??
    kembara mahkota johor 2011 daulat tuanku

    uihhhh bagi ibu ibu boleh try amalkan benda kat bawah ni... banyak kelebihannya

    * Amalan Intensif Ubat Periuk

    Minum ramuan ubat periuk adalah bagi membantu mengeluarkan angin, lendir dan darah kotor. Ini adalah untuk membersihkan, menyegarkan dan mengembalikan fungsi rahim di samping melawaskan sistem perkumuhan dan membantu pembuangan lemak berlebihan. Ia juga dapat memulih tenaga sekaligus dapat mengembalikan kesihatan serta kecantikan.

    * Amalan Herba untuk Kerapian Bahagian Sulit

    Selepas mengambil ubat bersalin selama 44 hari, ibu-ibu disyorkan mengambil rumusan herba untuk kerapian bahagian alat sulit sehingga 100 hari. Diambil sebagai amalan harian sebelum sarapan pagi untuk merapikan dan merapatkan otot saluran faraj serta menguatkan mulut rahim .

    * Rawatan Bertuam

    Bertuam dilakukan selama 2 minggu pertama selepas bersalin dengan menggunakan batu sungai atau batu tanah liat. Rahim tidak boleh ditekan, hanya dituam. Tujuannya adalah untuk membantu mengecutkannya dengan mengeluarkan darah bantal dan angin toksin.

    * Rawatan Bertungku

    Bertungku dilakukan selepas 2 minggu sehingga 44 hari ketika tempoh berpantang. tekan perlahan-lahan sehingga tenggelam sedikit tungku. Mula dari bahagian hulu hati ke sekeliling pinggang. Kemudian ke cawan peha dan berakhir di tundun. Buat berulang kali selama setengah jam. Dan akhiri di peha, celahan peha, lutut, kaki dan tapak kaki.
    Bertungku selepas 44 hari. Bolehlah menekan dan mencungkil peranakan. Perlu dapatkan mereka yang mahir jik atidak akan menyebabkan peranakan lari atau tidak kembali ke asal. Jika tiada mereka yang mahir bolehlah memakai bengkung sahaja.

    ReplyDelete
  3. @LYAfrina

    setuju...setuju 100 %...kena jaga betul2 tue

    ReplyDelete
  4. @Afzainizam

    Thanks ye untuk info nie..memang berguna nie

    ReplyDelete
  5. Nak kurus tanpa berlapar? saya ada rahsianya..jom cuba ;)
    http://mamacergas.blogspot.com/2011/10/3-supplement-asas-bagi-yang-mahu.html

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...