Tuesday, January 08, 2013

Demam Panas Tahap Air Panas Menggelegak



Selamat petang...


Cian Hadif semalam demam panas tahap kritikal punya...bila peluk jer dia rasa macam air panas menggelegak tue kena badan kita....panas-panas pun mamanya tetap peluk untuk tenangkan dak bam bam yg asyik merengek jer...


 Kena paksa letak sapu tangan basah setiap pelipat tangan dan kaki


 Mula-mula dia tarik gak la..dia tarik, mamanya letak..tarik lagi...mama letak sambil ugut2 kang tak sihat macam mana..akhirnya terpaksa pasrah je la...


Bila sapu tangan tue dah serap haba panas tue, aku rendam semula dalam air dan letak semula...


Kurang la sikit panas badan tue....ingatkan dia bangun tido sihat la..sekali makin panas badan...


Menggigil tangan aku call papanya...sampai ke sudah tak angkat....Kelam kabut usung anak beranak terus cargas ke Klinik Kita kat Cheras Perdana...


Mujur la tak ramai orang....dalam tak ramai tue, lama gak la menunggu...grrrrrr


Hadif plak tak boleh aku duduk jer dia menangis2 so terpaksa la dukung jer la...sambil tawaf satu klinik....


Bila jumpa doktor, check suhu semua...doktor cakap suhu baru 37.6celcius...aku pegang punya la panas, takkan suhu tinggi tue jer...mujur la doktor check bahagian perut...memang perut hadif tengah panas sangat-sangat masa tue...terus kena masuk ubat bontot


2 3 jam lepas tue baru ok....


Kena ingat pesan doktor : 
Ubat bontot kena jarakkan 8 jam untuk penggunaan seterusnya
Contohnya klu pukul 5.30 petang dah masukkan ubat bontot, 4 jam seterusnya bagi ubat demam plak (9.30mlm), pukul 1.30 pagi kena kasi ubat bontot sekali lagi jika panas tak berkurang....


Pukul 12.00 tengahmalam tadi tiba-tiba suhu badan Hadif meningkat mendadak...nak kasi ubat bontot seterusnya sepatutnya pukul 1.30 pagi...maka terpaksa la lap-lap badan sementara nak tunggu pukul 1.30....Jam pukul 1 pagi jer terus masukkan ubat bontot...takut aku nak tunggu setengah jam lagi..macam2 boleh berlaku klu aku lambat...Terpaksa ingkari arahan doktor....


Pagi nie demam berkurang sikit...masa hantar Haikal balik rumah dari tadika tadi, beria-ria Hadif tunggu mamanya depan pintu....syahdu jer tengok...


Mulut comel tue sibuk panggil "mama...mama..mama"...Tok mak cakap seharian asyik la menyebut mama jer...


Sebak hati nie....moga Hadif cepat sembuh....susah hati mama nak buat kerja bila kepala asyik pikir anak yg tak sihat.....

2 comments:

  1. cian nya tengok dia demam...

    ReplyDelete
  2. sian hadif demam...nak membesar tu...cepat sihat key bam bam

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...