Thursday, January 31, 2013

Resepi Tapai Pulut Yang Manis



Selamat tengahari...


Hari nie kita main masak-masak sikit...


Sebelum nie ada aku wat entri berkenaan TAPAI...mana kenyang...


Dapat sikit tapi harga mahal...nak melantak banyak2 harus la kena merajinkan diri....


 Tapai Pulut 

 

Bahan-bahan ( 12 org makan kot )

  • 1 kg beras pulut (aku guna 3 cawan beras pulut)
  • 1/2 biji ragi- ditumbuk halus (1/2 biji tapi tak abis la guna)
  • daun pisang @ daun getah @ daun keladi kalau tak ada bekas plastik pun boleh (guna tupperwear jer)

Cara-cara

  1. Tanak pulut. untuk tanak pulut supaya tak lembek ialah sukat dulu pulut dengan cawan dan kira bilangannya jika 5 cawan pulut maka air juga mesti 5 cawan (nie aku kurangkan kepada 3 cwn pulut dan 3 1/2 cawan air)
  2. Apabila dah masak masukkan pulut dalam dulang dan rata2kan (bila dah ratakan dalan dulang, aku sejukkan pulut gunakan kipas...hehehe..cepat sikit sejuk)
  3. Tunggu sejuk dahulu, barulah ayakkan ragi diserata permukaan pulut tadi, kemudian terbalikkan pulut dan ayakkan ragi dipermukaan yang belum kena. (kena pastikan pulut betul2 sejuk setiap permukaan dalam dan luar. Aku guna 1/2 biji ragi tapi agak2 la...janji semua permukaan atas dan bawah kena cukup...tak abis pun 1/2 biji tue)
  4.   Setelah semua bahagian kena ragi, bungkuslah dengan daun pisang, peram 2 hari (moden punya stail, masukkan jer dalam tupperwear. Pastu tutup rapat2 dan bungkus ngan plastik. Simpan kat tempat tersorok dari cahaya) 


Note : tulisan warna merah tue, cara yg aku gunakan la untuk wat tapai nie. Nak mudahkan kerja semasa nak ratakan ragi dipermukaan pulut, aku sagatkan ragi tue guna penapis teh...sambil sagat sambil ratakan kat semua permukaan... mudah kerja)


 
 Hasil lepas 2 hari tersorok...memang mengancam la..lagi sedap dari beli punya...


Mr Shah suka minum air tapai nie...klu dah peberet suami, isteri harus la belajar buatkan....terus feeling jadi isteri mithali...hahaha


Dapat memang banyak giler la..yang nak menghabiskan 2 org jer so separuh kasi kat keluarga mertua...


Ragi yang selalu aku gunakan bila nak wat tapai...


Dah lebih 2 tahun simpan dalam peti sejuk masih elok lagi...


Agak2 klu korang teringin boleh la cuba resepi nie...memang mudah dan jimat duit..hahaha

32 comments:

  1. amboi.. rajinnya... lin klu nak mkan tapai, wan lin je yang buat. tp manis ya amat... tp sekarang dia da xlarat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu masa arwah nenek masih ada dia la yg selalu watkan...bila dia takde, teringin makin menjadi2..tue yg terpaksa usaha tangga kejayaan tue...hahhaa

      Delete
  2. saya beli ragi tue dekat kedai runcit biasa jer....

    ReplyDelete
  3. salam puan,
    kalau terlebih letak ragi...apa akan terjadi ye?

    ReplyDelete
  4. maaf...nak tanya lg...
    untuk 1 kilo beras pulut boleh x guna sebiji ragi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat reply...jgn guna ragi sampai sebiji coz klu terlebih guna, tapai tue akan jadi pahit..

      Delete
  5. Air tapai tu boleh dapat berapa banyak kalau pakai 1kg beras pulut tu? Lagi lama simpan, lagi bnyk ke air dia tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamat tak pernah sukat la plak...selalunya lagi lama kita perap, lagi banyak air yg akan terhasil....lg sedap makan bila sejuk2

      Delete
    2. maaf mencelah klo air tu dh lama peram n jd masam jgn minum da.. sbb blh memabukkn...dia jg mcm wine beras..atau arak beras...

      Delete
  6. Jadi tak payah letak gula ye? Ragi tu dah buat tapai manis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu letak gula coz ragi nie yang akan buat tapai tue menjadi manis...pastikan pulut betul2 sejuk baru letak ragi...klu tak nanti tapai jadi masam..

      Delete
  7. salam sis...klu pulut tu kita kukus mnjadi x tapai tu nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer..janji pulut tue menjadi....sebab kita pandai guna cara kukus so terpaksa la masak guna rice cooker...hehehe

      Delete
  8. Assalam..kaklong nk tnya..mse nk ragi pulut..nk kena renjis air ke..kira bg ragi tu basah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak long x perlu renjis air pun....lepas pastikan pulut betul2 kering, ambik ragi dah tabur seluruh puluh depan dan belakang...terbalik2kan....ragi tue sagat atas penapis teh je....

      Delete
  9. Hrp2 menjadi la tapai yg saya bt ni..anyqat thanks ye bg resipi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2...harap2 menjadi ye...suka tau bila ramai yg dah pandai buat tapai sendiri...

      Delete
  10. nk try la.tq share resepi :)

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum. klu nk pulut tu keras cket mkne nye mse tanak 2 jgn msk sgt ea pulut nye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...masa saya masak tue, sedang elok jer...klu tak masak betul2 kang mentah plak...selalu saya ikut sukatan tue memang tapai jadi elok

      Delete
  12. Terima kasih atas ilmu membuat tapai. Belum cuba belum rasa nnti cuba buat baru nak rasa

    ReplyDelete
  13. tak menjadi tapai saya. huhu. masam. dah peram 48 jam, bekas semua bersih. pulut pon dah cukup sejuk.

    ReplyDelete
  14. Kalo tak letak daun pisang daun keladi or daun getah tu... tapai menjadi tak..

    ReplyDelete
  15. Kalo tak letak daun2 tu... tapai menjadi tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye cik sitti..saya lama tak buka blog..byk keja kat opis, blog terabai kejap..

      kalau x letak daun2 tue x perlu risau, kompem menjadi sangat...yg penting kena bg pulut betul2 sejuk baru letak ragi...simpan dalam tupperware, dan letak kat tempat gelap untuk 2 hari...rasa memang sedap

      Delete
  16. Salam, dah siap letak ragi tu.. boleh simpan dalam tupperware & masuk peti tak? Ke simpan tempat kat mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah siap letak ragi simpan dalam tupperware dan tempat tersorok..lepas 2 hari dah boleh letak dalam peti ais

      Delete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...