Thursday, February 02, 2012

Ayam Berlada



Selamat petang

Semalamkan aku cakap balik tue nak buat ayam berlada. Takde maknanya...Balik tue terus operasi menjejak kasihan kambing panggang untuk Majlis Aqiqah Hadif Iskandar ahad nie. Nanti aku post citer pasal majlis tue ye..

Malam baru aku berkesempatan nak masak lepas semua anak-anak dah tidur baru la aman nak operasi masak memasak nie. Memang terbaik dan sangat-sangat sedap resepi nie. Lama dah aku cari baru berjumpa resepi yang terbaik dan sedap dari kak filla. Nak tengok ayam yang super gorgeous boleh g tengok kat sini ye...



 
AYAM BERLADA


dicuba oleh : kayrul @ seindah salju 


BAHAN-BAHAN

7-8 ketul ayam (digoreng)



1 biji bawang besar (blend)

4 biji bawang putih (blend)

1 batang serai (kalau ada, x de pon tak pe) (blend)

cili kering direbus (blend)



1 asam keping

sedikit gula

sedikit garam

1 biji bawang besar (hiris kasar)

1 sudu besar sos cili ---> nie aku tambah

1 biji kentang (digoreng) ---> nie aku tambah jugak



CARA-CARA

Blend bawang besar + bawang putih + cili kering direbus + serai dihiris.



Panaskan kuali.. letak minyak... ok peringatan PENTING ye... Minyak kena banyak ok!!! selalunya orang buat tapi tak jadi sebab minyak tak banyak... jangan ler ko letak 2-3 sudu jek.. cemana nak masak cili nyeee.. ok lepas minyak dah panas.. ko tumiskan bahan-bahan blend tadi.. api kene kecik... pastu tumisssss lama-lama.. masuk gula 1 camca kecik, garam sikit, masuk asam keping dan sos cili... tumiss lagi lama-lama.. sampai terbit minyak.. sampai colour pon dah bertukar jadi gelap.. jangan sampai hangus pulak! 



pastu masukkan ayam dan kentang yang dah siap goreng tadi, masukkan sekali ngan bawang besar yang dah dihiris.. gaul rata-rata.. then tutup api... pastu kalau ada tapis besi, angkat masuk dalam tapis.. dan toskan minyak dia... 



itu je.. senang kan????



tapi paling penting, masa tumis, minyak kena lebih sikit dan kena tumis lama-lama.. kalau tak.. tu yang macam cili tu 'kembang' je macam tak masak..




Nota : yang berkaler tue aku tambah sendiri





Jom reramai cuba resepi yang mudah dan makan sampai menjilat pinggan siot...


11 comments:

  1. dah habis pantang ke

    ReplyDelete
  2. hehehehe..semalam konon nak masak kari ikan merah...barang dah beli..last2 makan KFC..hahaha...bawak MIL punya pasal..melayan tekak hehehehe

    ReplyDelete
  3. Sama lah cam sambal ayam kan?
    Nampak mengiurkan....

    ReplyDelete
  4. memang betul tu..klu tumis cili kena minyak byk..lepas tu buanglah

    ReplyDelete
  5. resipi simple je..
    ble ad masa kene try ni..hehe

    ReplyDelete
  6. ada baby kecik pon rajin masak ya :)..sedap plak tu nmpknya..ayam berlada yummeh!



    p/s: sy terfikir nk gi lotus sbb teringat entri awaklah..lgpon ada bestfren kitaoarg pon pi sana..wah semua org pegi sy pon nk gaklah pegi haha

    ReplyDelete
  7. Hai nice blog tapi kurang nice bila copy resepi dari blog lain tanpa mention blog itu huhu..sorry to say that...

    http://kasihaleeya.blogspot.com/2012/01/resepi-ayam-berlada.html?m=1

    ReplyDelete
  8. @Anonymous

    terima kasih untuk teguran tue..tapi saya rasa saya ada mention blog...tapi kena klik la untuk ke blog kak filla....

    ReplyDelete
  9. laaa.. it's ok lah.. saya suka orang amik resepi saya and share with others pulak.. yang baik kita spread kan utk kebaikan orang lain... mungkin salah faham.. link tu dah cukup dah utk 'credit' kat saya.. no big deal ;)

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...