Tuesday, February 08, 2011

AMANAH SAHAM DIDIK vs AMANAH SAHAM BUMIPUTERA



Petang korang...korang dah melabur kat anak2 korang ker...bukan melabur kat toilet tue...ada je otak pikir ke situ...ishhh...buka situ la, aku maksudkan simpanan masa depan untuk anak2 la...

Setelah photographer tegar berusia 2 tahun 5 bulan (eh lagi 4 hari la 5 bulan).....aku pun nak wat la sikit pelaburan masa tua depan dia...karang dia sekolah kang macam mana la plak...kot2 tiba aku hilang upaya ker...kang susah...

Aku baru lepas balik pejabat pos, buka buku AMANAH SAHAM DIDIK...nie kategori ngular jap la...walaupun opis masuk lunch kul 2 ptg...kul 2.30 ptg, aku still kat pejabat pos...ramai siot...time aku nak ke sana la, semua pun nak ke sana...perghhhh bajet pejabat pos tue buka untuk aku sorang jer...hehehehe
Buka akaun nie untuk kemudahan masa depan photographer tegar nie gak...16 tahun dari sekarang, mana la tau dia nak sambung belajar kat oversea ke, mana aku nak cekaw duit....kot2 time tue sponsor untuk belajar tak dapat dari government ker...macam mana?? tak ke susah namanyer...

Kalau start menabung sekarang dapat la tampung mana2 yg terkurang nanti..

Aku mula tue ingat nak buka akaun AMANAH SAHAM BUMIPUTERA jer...check syarat2, photographer tegar nie bawah umur la...hanya layak buka ASD & ASW jer....so terpaksa la ASD...

Klu ASB masyuk la sikit coz dia punyer pendapatan lagi tinggi berbanding ASD..
Mungkin akaun untuk budak2 so pendapatan sikit la...budak2 mana leh pegang duit banyak2....hehehehe

Klu time korang budak2 hingusan dlu pun mesti tak terpikir nak menabung gak...pantang ada duit sibuk la nak beli otomen la, tora la, gula2 getah, aiskrim potong la....tambah2 klu dapat duit raya banyak, habis dilaburkan kat kedai runcit...masa nie la tokei2 kedai runcit tersenyum sampai ke telinga bila korang budak2 hingusan masuk....
Sebelum anak aku jadi macam tue baik la melabur...sikit2 lama2 jadi gunung...tak gi tue...

Kat sini aku lampirkan ASB & ASD punya risalah..
AMANAH SAHAM BUMIPUTERA (klik jer klu nak tau lebih lagi)

kredit to Mr. Google la


AMANAH SAHAM DIDIK (korang klik kat sini plak untuk yg ada anak...klu belum ada nak klik, klik je la.....)

kredit to Mr. Google lagi

So...korang pikir la mana yang terbaik untuk anak2 dan bakal anak2 korang....jom menabung sekarang...

8 comments:

  1. nk mula menabung utk anak2.. tapi calon suami pon lom ade....hehe

    ReplyDelete
  2. Mujahadah : hehehe...still bujang lagi erk....tapi persediaan mental dlu....

    ReplyDelete
  3. Betul tu saya setuju..

    Untuk masa depan kita dan anak-anak kita perlu melabur dari sekarang..

    Sekarang ni macam-macam bentuk pelaburan boleh kita join.. Unit amanah sahaja ada macam-macam unit amanah..

    Itu belum lagi pelaburan lain yang orang tengah canang-canang sekarang ni seperti emas dan pelaburan hartanah..

    Jadi tak kisah le walau apa pun pelburan yang kita sertai, yang pentinga ianyaa dapat membantu memberi jaminan kepada kita dan keluarga pada masa hadapan..

    ReplyDelete
  4. nuargto : betul tue...start menabung sekarang untuk anak dan diri kita gak...senang dikemudian hari...

    ReplyDelete
  5. sikit- sikit lama- lama jadi bukit...

    ReplyDelete
  6. Betul ke kalau tak cukup maklumat anak tak boleh buka akaun

    ReplyDelete
  7. Jgn lupa buka akaun tabung haji jugak ya.

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...