Wednesday, February 09, 2011

KENTUT - KORANG PERNAH KER???



Pagi nie sambil baca newspaper...terpandang la satu artikel yang aku rasa menarik nak kongsi kat sini....

Sebelum tue kita kenal pasti dlu mana asal-usul kentut nie...(nie hasil Mr. Google erk...nak baca lebih lanjut korang KLIK SINI)
Kentut berasal dari gas dalam usus. Gas nie pula berasal dari udara yang kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.


Pernah tak korang lalui situasi di mana korang dlm lif..tiba2 ada bau yang amat busuk sampai korang rasa nak muntah je kat situ...klu korang tau sape yang kentut, confirm la budak tue lunyai kena bantai habis-habisan oleh korang...bau busuk kentut pun boleh buat orang naik hantu...

Kentut berbau busuk kerana kandungan sulfida & merkaptan. Kedua2 bahan ini mengandungi sulfur (belerang). makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfia & merkaptan diproduksi olek bakteria & makin busuk la kentut korang. Telur & daging mempunyai perananan besar dalam menghasilkan bau busuk kentut. Kacang berperanan dalam menghasilkan bunyi kentut bukan dalam kebusukannya.

Rata-rata kentut terhasil 14 kali sehari.

Selain makanan, penyebab kentut adalaha udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa kunyah, minum 'soft drink'....

Nie pulak artikel dari newspaper tue

Tajuk Artikel : BAHAYA KENTUT DI MALAWI (nie keratan akhbar Berita Harian)

kredit to mr. google


Aku tulis secara ringkas je la pasal artikel nie....
Ahli Parlimen Malawi akan membahaskan undang2 baru minggu depan bagi menetapkan perbuatan kentut di khalayak ramai sebagai satu kesalahan.....

Sesiapa yang mencemarkan suasana di mana-mana tempat sehingga orang yg tinggal berdekatan atau lalu dekat terhidu baru busuk, ia adalah bersalah kerana salah laku....

Daripada artikel nie korang agak2 ahli parlimen nie pernah kentut ke tak???
Aku rasa klu undang-undang nie dikuatkuasakan confirm ramai yg muka sampai biru2 tahan kentut...al-maklum la tak boleh kentut sepah2 lagi....yakni sambil jalan2.....
kredit to mr google

Kerajaan negara tue patut sediakan satu bilik khas untuk kentut...sape yang terasa nak kentut jer cepat2 cari bilik tue....

So korang rasa klu tak dapat nak tahan kentut jangan g la sana...duduk la kat sini jer...boleh kentut ngan gaya bebas lagi...
Prrrrroooooootttttttttttt.....haa sapa melepas kat sini plak?????...huiissshhhhh g sana.....


10 comments:

  1. salam

    hahaha ada kes juga mcmtu..
    belom pernah kena lagi ni.. mestilaa kena kentut, kalau tak kentut xnormal..:p

    ReplyDelete
  2. hahaha..kalau kentot pon nak gubal rang undang2..kejadah la merepek diorang semua tuh..we are human right..susah laa haa! bukan biru jer muka..silap2 merah padam.ahaha!

    ReplyDelete
  3. apezs : aku rasa dia punya ahli parlimen tak pernah kentut kot...hahaha

    ReplyDelete
  4. nelly : info2 pelik syok kongsi2 nie

    ReplyDelete
  5. adlan solis : aku rasa pasnie semua rakyat kat situ kejung awal coz asyik menahan kentut jer...hehehe

    ReplyDelete
  6. ada undang2 g2 ye.. kalo xtahan jugak tpaksa gak lps gas kan...

    ReplyDelete
  7. lya : Diorg nak bentang minggu depan...ntah la..mcm2 peel manusia skrg

    ReplyDelete
  8. susah tu kalau nak kena tahan kentut...hehe...

    Jom Lawat Blog Bardboo

    ReplyDelete
  9. Bardboo : klu kena tahan gak..koma aku rasa org yg menahan tue...hehehhe

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...