Sunday, February 20, 2011

SPESIS LEBAH DI BLOG LEBAH



 Semalam dah join bloglist Izamir Ridzwan nie...pagi nie nak join segmen plak....kesian kat dia tido lambat semata-mata nak siapkan bloglist tue...usha2 sambil check aku tersenarai kat mana....
 
 
hahahaha.....ada pun terselit gak nama aku...kat sini
 
 
 

 Korang nampak tak nama aku terselit kat mana...silalah buka biji mata luas.....confirm korang akan nampak
 

Macam2 la spesis lebah yang aku baru tahu...nak menyebut nama lebah tue jer dah terbelit-belit lidah aku nie....
 
 
Menurut izamir ada 4 jenis lebah kat bloglist dia...iaitu spesis utama di Malaysia ni iaitu, APIS DORSATA, APIS CERANA, APIS KOSCHERRNIKORI, APIS FLOREA
 
 




Aku try nak print screen blog izamir....tup2 check 2 3 10 kali...memang takde la...ke komputer aku yang problem...


Mujur la ada kat entri tue ada...boleh la copy..hehhehe


Sekarang aku nak taipkan dan huraikan sikit spesis lebah yang aku pilih...


  APIS KOSCHERRNIKORI


 kredit to mr. google


Lebah nie kategori lebah yang jinak dan tak menyengat tak tentu pasal...suka tinggal di tempat tersorok dan sukar dikesan...kira jeni low profile la...sama la macam aku...hehehehe


Lebah nie sama spesis macam spesis Apis Cerana gak...Dua2 jenis lebih nie spesis lebah madu yang berasal dari Asia dan banyak terdapat di Malaysia...ulang taip...Malaysia......kagum2 jap...


Madu lebah memang berkhasiat untuk kesihatan...klu korang batuk2, boleh la makan madu lebah nie...betapa berjasanya semua lebah2 nie..


Korang nak tau pasal lebah lain....kena la BACA SINI....semua maklumat kat atas nie aku kredit dari situ


kredit to mr. google


Atas tue gambar cartoon jer...buat korang cuci mata jap...mungkin macam nie kot rupa lebah tue...


kredit to mr. google

Nak join gak untuk mengenali lebih lanjut pasal lebah...korang KLIK SINI

14 comments:

  1. fuh...selama ni xtaw pun pasal spesis lebah nie...hehe

    ReplyDelete
  2. salam singgh dri blog IR bce sal lebah :D

    ReplyDelete
  3. As Salam

    Abg Shah wah wahhh...
    Spesis lebih ni seram tak? sengat dia berbisa tak haha...

    *IM back..kehkeh!~

    ReplyDelete
  4. iqbalhakimi : aku pun baru tau banyak spesis selepas membuat kajian dari blog IR...hehhehe

    ReplyDelete
  5. EdY Zaidi : hehehe..takde mendenyer femes....

    ReplyDelete
  6. Novelgurl : thanks sudi dtg sini erk

    ReplyDelete
  7. apezs shah : hehehe...tak tau seram ke tak cuba suruh lebah tue sengat sikit....hehehehe...

    selamat kembali...

    ReplyDelete
  8. hahah comel betul lebah² nih kan..
    rajin nyee study psl lebah..:)

    keep in touch ye..
    jemput visit blog saye...:)

    http://laydie-dda.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. zana pun singgah blog ni sebab baca entry dr IR.. mesti makin famous lps ni..

    salam kenal.. keep blogging ok..

    ReplyDelete
  10. Wow wii tahniah..than u kongsi pasal spesis lebah tu huhu baru tahu ni... sy tag masuk contest
    http://hanasakura-tomodachi.blogspot.com/2011/02/contest-gambar-muka-sedih-paling.html

    ReplyDelete
  11. Dda Ly : sesekali kena study la...jap lagi saya singgah

    ReplyDelete
  12. aDieyZa : thanks sudi singgah erk...salam kenal gak

    ReplyDelete
  13. Hanis MY : hahahaa..dah kena TAG...adeiii...jap g nak join sekaki

    ReplyDelete

Thanks kat korang yang sudi tinggalkan comment kat sini...

Nanti bila aku ada masa, aku balas korang punyer comment erk...sabar erk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...